Opis działań
rekonstrukcyjnych
W
trakcie prowadzonych prac, po zdjęciu wielu warstw farby i tynku
okazało się że stan techniczny krzyża jest o wiele gorszy niż
przewidywaliśmy.
Kolejność
działań:
1.
Rozebranie krzyża na poszczególne części składowe.
2. Śrutowanie żeliwnej powierzchni poszczególnych elementów.
3.
Spawanie oderwanych przez wandali nóg posągu Jezusa
4.
Spawanie pękniętego żeliwnego postumentu krzyża: tu okazało
się iż żeliwo z którego odlany jest cały krzyż posiada dawno
już nie stosowany skład chemiczny, co znacznie utrudniło dobór
odpowiednich elektrod do spawania.
5.
Wykonanie rekonstrukcji i dospawanie brakującej części żeliwnej
pokrywy krzyża
6.
Mechaniczne oczyszczenie klinkierowej powierzchni fundamentu krzyża.
7.
Zaprojektowanie na podstawie podobnych elementów w innych krzyżach
i wykonanie brakującej „nasady” czyli łącznika między
właściwym krzyżem a pokrywą postumentu.
8.
Zabezpieczenie wszystkich elementów żeliwnych przed wpływami
atmosferycznymi poprzez dwukrotne malowanie
9.
Nałożenie antracytowej pasty patynującej i polerowanie –
dodatkowo nałożenie na postać Chrystusa patyny srebrzystej
10.
Ustawienie postumentu na klinkierowej podstawie i wypełnienie wnętrza
betonem, przy zastosowaniu dylatacji wypełnionej materiałem ściśliwym
11.
Scalenie pozostałych elementów – zabezpieczenie szczelin
przed dostawaniem się wody do wnętrza
Dodatkowo
zleciliśmy zakładowi sztukatorskiemu wykonanie brakujących
elementów postaci Chrystusa oraz replik płaskorzeźb aniołów
znajdujących się dawniej na postumencie (przed czyszczeniem mimo
wielu warstw farby olejnej dało się dostrzec kontur płaskorzeźb,
po powiększeniu archiwalnego zdjęcia do skali 1:1 i nałożeniu
na postument, zbieżność kształtów nie pozostawiła cienia wątpliwości
co do istnienia niegdyś takich płaskorzeźb).
Użyte
materiały:
Podkład
antykorozyjny: UREKOR S
–
do malowania antykorozyjnego elementów żeliwnych od strony wewnętrznej,
niewidocznej.
Farba
do metalu odporna na rdzę V 33, efekt matowy czarny
–
malowanie wstępne
Patyna
V 33 Hector
–
stare srebro
–
kute żelazo
Krem
do wyrobów kowalstwa artystycznego i odlewów V33
Benzyna
lakowa –
rozcieńczanie farb, zmywanie powłok itp.
Powierzchnie metalowe
pomnika (z wyjątkiem wewnętrznych powierzchni stopni)
oczyszczone zostały z produktów korozji metodą strumieniowo-ścierną.
jako ścierniwo zastosowano żużel pomiedziowy. Oczyszczone
powierzchnie pomnika zabezpieczono 200 mm powłoką cynku. Tę
podstawową warstwę zabezpieczającą uszczelniono gruntem
chromianowym i nawierzchniową czarną farbą okrętową.
|