|
Cmentarz Hutniczy w
Gliwicach
Historia
|
Der Hüttenfriedhof
in Gleiwitz
Geschichte
|
|
|
Biografie
Biographien
|
Wykazy osób
Listen
|
Historia
Geschichte
|
Realizacje
Umsetzung
|
Dokumentacja
Dokumentation
|
Ikonografia
Ikonographie
|
|
Sztuka cmentarna
Friedhofkunst
|
|
Prezentacja
Präsentation
|
|
Kaplica
Kapelle
|
|
Warsztaty
Werkstätte
|
Rodzaje nagrobków
Przykłady
elementów
żeliwnych
pochodzą
niestety
z innych
cmentarzy,
gdyż na
Cmentarzu
Hutniczym
nic się
nie
zachowało.
Można
się
jednak
spodziewać,
że jako
produkcja
gliwickiej
odlewni,
występowały
również
licznie
na tym
cmentarzu.
|
|
Krzyże |
W pejzażu cmentarza dominującą rolę odgrywały krzyże żeliwne
i kamienne. Zwłaszcza krzyże żeliwne z uwagi na kunszt wykonania przyciągały
uwagę. Podobne oryginalne krzyże możemy dziś zobaczyć na okolicznych
cmentarzach. Inskrypcję z personaliami zmarłego wykonywano na samym krzyżu,
na tabliczce związanej z krzyżem, bądź opartej o podstawę krzyża.
|
|
|
|
Pszczyna
–
cmentarz ewangelicki |
|
|
|
|
Bełk
–
przy drewnianym kościele |
Zbrosławice
–
na ścianie kościoła |
Cmentarz Hutniczy 1867 |
|
Stele i tablice |
Stanowiąca pierwowzór większości nagrobków stela to kamienna,
ustawiona pionowo płyta z inskrypcją lub płaskorzeźbioną dekoracją o
wysokości od kilkunastu centymetrów do kilku metrów. Stele nagrobne,
ustawiane w miejscu pochówku z wykutym imieniem, epitafium, czasem
wizerunkiem lub biografią pojawiły się
w niemal wszystkich kulturach basenu Morza Śródziemnego. Odmianę
steli stanowi żydowska macewa.
Największą
grupę spośród odnalezionych elementów stanowią proste płyty
kamienne, ale nie w formie steli, tylko opierane o proste podpory.
Tablice
żeliwne również umieszczano na podporach bądź przykręcano do kamiennego
postumentu.
|
|
|
|
Stogi
–
stela na cmentarzu mennonickim |
Będzin
– macewa |
Bogucice
–
nagrobek w formie steli |
|
|
|
|
Podpora tablicy kamiennej |
Podpora żeliwna |
Tablica żeliwna na postumencie |
Cmentarz Hutniczy |
|
Nagrobki
architektoniczne i inne formy |
|
Cmentarz Hutniczy |
|
|
|
|
|
|
|
|
Rzeźby
|
Choć
Cmentarz Hutniczy był cmentarzem skromnym
–
zapewne i tu można było spotkać rzeźbę figuralną, jak choćby figurę
anioła
z okładki „Oberschlesien
im Bild” z 1933 roku. Z
nieodległego Cmentarza Starokozielskiego pochodzi żeliwna, wieńcząca
grobowiec przemysłowca Hegenscheidta alegoryczna postać Industrii.
Odlewnia
posiadała w swojej ofercie również
rzeźby nagrobne. Często
spotykamy również figury aniołków na grobach dzieci, a w nagrobkach
czerpiących z wzorów barokowych tzw. putta.
|
|
|
|
Huta Gliwicka |
Cmentarz Hutniczy |
Cmentarz Starokozielski |
|
|
|
|
Cmentarz Hutniczy |
|
Ogrodzenia |
Zwyczaj otaczania
grobów rodzinnych niewielkim ogrodzeniem
wywodzi się z okresu, gdy przykościelne
groby narażone były na
plądrowanie
przez złodziei i bezczeszczenie ciał
zmarłych przez zdziczałe zwierzęta.
|
Bielsko Biała
–
stary cmentarz ewangelicki
|
Bliżyn
–
cmentarz
|
|
|
Żory
–
cmentarz |
Ozimek
–
cmentarz przy kościele ewangelickim |
|
|
Symbole na
nagrobkach
|
Jest bardzo
prawdopodobne,
że symbole
użyte na
nagrobkach
mają
pochodzenie
mniej
chrześcijańskie,
niż się
powszechnie
uważa.
Chociaż
dzisiejsze
symbole
często
przedstawiają
chrześcijaństwo,
ich
pochodzenie
często sięga
czasów na
wiele lat
przed
narodzinami
Chrystusa,
ma
pochodzenie
pogańskie i
zostało po
prostu
ponownie
zinterpretowane,
aby
odzwierciedlić
religię
chrześcijańską
i jej
światopogląd.
Wiele
symboli z
biegiem
czasu tak
bardzo
zakorzeniło
się w
kulturze, że
są ogólnie
zrozumiałe.
Pomniki
nagrobne
miały być
nie tylko
manifestacją
pozycji
zmarłego,
ale także
formą
przekazu.
Najczęściej
przypomnienia
w stylu
„memento
mori” a
również
chęcią
podzielenia
się z innymi
smutkiem po
stracie
bliskiej
osoby. Stąd
obok
elementów
wyłącznie
dekoracyjnych
umieszczano
różne
symbole, aby
„przemawiały”
do
przechodniów.
|
|
|
Na
cmentarzach
przykościelnych
podstawowym
symbolem
był
krzyż.
Krzyż
to
symbol
męki i
śmierci
Chrystusa,
ale też
znak
zwycięstwa
i
zbawienia.
|
|
|
I. Symbole
śmierci, jej
atrybuty i
personifikacje
|
|
Czaszka
zawsze była
popularnie
używana jako
symbol
vanitas.
W
chrześcijańskich
rzeźbach
nagrobnych
symbolizowały
one
przemijalność
życia
ludzkiego
oraz dzieł i
dóbr
ziemskich.
|
Klepsydra
–
Opadający w dół piasek klepsydry
symbolizuje
przemijanie
życia, a co
za tym idzie
przemijanie
i jako
symbol
memento mori
przypomina
nam o
zbliżającej
się godzinie
śmierci.
Ponieważ
klepsydrę
trzeba raz
po raz
przewracać,
wiąże się
ona z
cyklicznymi
światopoglądami,
czyli ideą
świata
przemijającego
i
odradzającego
się. W mitologii
greckiej
klepsydra
jest
atrybutem
boga czasu
Chronosa.
|
Pochodnia
–
Skierowana w dół pochodnia z
dogasającym
płomieniem
Tanatosa,
boga
śmierci,
uważana jest
za symbol
umierającego
życia. Na
nagrobkach
często
przedstawiane
są dwie
opuszczone,
skrzyżowane
pochodnie.
Nawiasem
mówiąc,
skierowane w
dół
pochodnie są
bardzo
starym
symbolem
żałoby,
który można
znaleźć
również na
rzymskich
pomnikach
nagrobnych,
a którego
korzenie
sięgają
rzymskiego
kultu Mitry. W
sanktuariach
kultu Mitry
pochodnia
skierowana w
dół
reprezentowała
zachód
słońca, a
Cautopates z
opuszczoną
pochodnią
symbolizuje
jesienną
równonoc w
scenie
zabijania
byków.
|
|
|
II. Symbole
nadziei,
zmartwychwstania,
nieśmiertelności
|
K otwica
–
służy do
utrzymania
statku i
zabezpieczenia
go w porcie,
ale także
zapewnia
bezpieczeństwo
na pełnym
morzu i
podczas
sztormów.
Według tego
obrazu w
wierze
chrześcijańskiej
kotwica
oznacza, że
miłość Boga
trzyma nas i
daje nam
siłę, niczym
silna
kotwica.
Nawet jeśli
umrzemy,
pozostajemy
połączeni z
Bogiem.
Przygotował
dla nas
miejsce w
niebie.
Kotwica jest
chrześcijańskim
symbolem
nadziei i
ufności w
błogość.
Kotwica jest
zatem
również
źródłem
komfortu. Co
więcej,
kształt
kotwicy w
kształcie
krzyża
przypomina
Jezusa na
krzyżu, co
symbolizuje
także
nadzieję.
We
wczesnochrześcijańskiej
sztuce
symbol
kotwicy
pojawia się
już pod
koniec I
wieku.
Kotwicę
najczęściej
można
znaleźć na
miejskich
pomnikach
rzymskich, a
czasami w
innych
miejscach
Włoch, Galii
i Orientu.
Symbolika
kotwicy
została
dziwnie
zagubiona w
średniowieczu.
Dopiero w
ikonografii
barokowej i
od tego
czasu aż do
XIX i XX
wieku
kotwica
stała się
atrybutem,
który
regularnie
należy do
nadziei.
Jako czysty
symbol,
oderwany od
personifikacji
nadziei,
kotwica
pojawiła się
ponownie w
sztuce
nagrobnej
dopiero w
XVII, XVIII
i XIX wieku.
Często
spotykany
jest wraz z
innymi
symbolami na
klasycystycznych
grobowcach.
Przedstawienie
kotwicy jest
bardzo znane
sztuce
ludowej,
zwłaszcza na
niemieckim
wybrzeżu. Na
nagrobkach z
XIX wieku
można go
spotkać
razem z
krzyżem lub
z sercem i
krzyżem, aby
wyrazić
cnoty
teologiczne
wiary,
miłości i
nadziei.
Jeśli
kotwica jest
przedstawiona
na
nagrobkach
razem z
symbolami
zawodu
marynarza,
należy ją
postrzegać
jako
wskazówkę,
że zmarły
miał zawód
rybaka lub
żeglarza.
|
Wieniec kwiatów lub
żałobny
–
Jako krąg bez początku i końca,
wieniec żałobny jest symbolem wieczności, a zatem także znakiem życia po
śmierci. Ale wyraża także związek między zmarłym a tymi, którzy
pozostali na ziemi. Dla starożytnych Egipcjan wieniec był uważany za
symbol słońca i jego wiecznego powrotu. Starożytni Grecy i Rzymianie
wierzyli w życie po śmierci w królestwie umarłych. Już wtedy wieniec
symbolizujący tę nieśmiertelność był częścią ich kultu śmierci.
|
Brama
|
|
|
|
III. Symbole
znikomości i
nietrwałości
życia
doczesnego
|
Motyl
–
W okresie
romantyzmu
motyl był
często
przedstawiany
na
nagrobkach.
Jest znakiem
nadziei na
zmartwychwstanie
(larwa –
poczwarka –
motyl), a co
za tym
idzie, także
na
metamorfozę.
Symbol
duszy,
nieśmiertelności,
przemiany.
Motyl jest
symbolem
duszy
uwolnionej
od materii.
Ćma to
nocny
motyl
będący
symbolem
przekształcania
się
życia w
nową
formę i
jakość.
Ćma
odzwierciedla
ludzką
duszę,
która
uwolniona
od trosk
ziemskiego
padołu
wzlatuje
ku
niebu,
gdzie
czeka ją
nowy
początek
–
wieczne
życie.
|
Urna
– Symbol
nagrobny,
m.in. jako
korona na
nagrobkach.
To
symbol
ludzkiej
nicości
i
marności
doczesnej
powłoki
człowieka,
po
której
zostanie
tylko
proch.
Nawiązuje
do
czasów
antycznych,
kiedy
spopielano
zwłoki.
Powszechny
był także
motyw
aniołów i
kobiet
opłakujących
urny.
|
Draperia
|
|
Kolumna
|
|
Złamany
kwiat
–
Kwiaty
symbolizują
przemijanie,
nadzieję na
zmartwychwstanie,
odrodzenie
się,
zwycięstwo
nad
śmiercią.
|
|
|
Kiry to
czarne
suknie
żałobne
i
występuje
jako
tkanina
udrapowania
na
przedmiotach.
Symbolizuje
zasłonę
oddzielającą
życie i
śmierć.
|
IV. Symbole
żałoby i jej
personifikacje
|
Anioły
smutku
– W ikonografii chrześcijańskiej
aniołowie na
tubie
odnoszą się
do tych
muzycznych
aniołów,
którzy dmą w
róg, szofar
lub inny
instrument
dęty
blaszany.
Pierwotnie
anioł
jest często
przedstawiany
z rogiem
wojskowym.
Anioł Z tubą był
początkowo
kojarzony z
niebiańską
pieśnią
uwielbienia,
ale później
pojawia się
jako anioł
sądu w
przedstawieniach
apokalipsy.
Tuba, znana
od czasów
rzymskich,
może
pochodzić od
greckiej
salpinxu.
Jednak ich
bezpośrednie
pochodzenie
jest
prawdopodobnie
etruskie. W
przekładzie
Nowego
Testamentu
dokonanym
przez Lutra
głos Boży
opisany jest
jako dźwięk
trąby.
Trąbkę można
postrzegać
jako symbol
nieziemskiego,
nadprzyrodzonego,
piekła i
podziemia.
Mówi się, że
ich potężny
dźwięk ma
moc
przywoływania
okropności i
nieznanych
wymiarów
tego
mrocznego
świata.
|
Płaczki
|
|
|
|
V. Atrybuty
osoby
zmarłej
|
Kielich i
Hostia –
atrybuty
patronki
dobrej
śmierci, św.
Barbary,
alegoria
Wiary, od
ok. połowy
XIX w.
emblemat ten
pojawiał się
prawie
wyłącznie na
grobach
kapłanów.
|
Panoplia –
umieszczane
na
nagrobkach
osób
związanych z
wojskiem
|
Otwarta
księga
– W
chrześcijaństwie
otwarta
księga
symbolizuje
Biblię.
Przedstawienie
ksiąg na
ogół
nawiązuje
do
wiedzy
religijnej
i
pobożności
i ma na
celu
ukazanie,
że
zmarły
był
osobą
szczególnie
pobożną.
Ale jest
także
symbolem
mądrości,
wiedzy i
edukacji
i był
często
używany
wśród
uczonych
ludzi,
zwłaszcza
w
judaizmie.
Inna
interpretacja
jako
„Księga
Życia”
byłaby
taka, że
zmarły
miał pełnię
życia.
|
Wawrzyn –
chwała
|
|
Lew – moc,
władza,
męstwo
|
|
Orzeł
– Orzeł reprezentuje siłę, odwagę i
życie wieczne. Ludy na całym świecie utożsamiały go z bogami i wybrały
go na swój emblemat. Jest królem niebios i posłańcem najwyższych bogów.
Ponieważ w locie zawsze patrzy w słońce, stał się symbolem
zmartwychwstania, odkupienia i życia wiecznego, a wolność przypisana
orłowi przez ludzi łączy się z wolnością duszy po śmierci. W symbolice
chrześcijańskiej ptak drapieżny reprezentował wniebowstąpienie
Chrystusa. W sztukach wizualnych orzeł, jako symbol boskiego entuzjazmu,
stał się atrybutem apostoła i ewangelisty Jana.
|
Dąb – znak
siły, wiary
prawości i
cnoty
obywatelskiej
|
|
Serca
gorejące –
religijna
żarliwość,
miłość,
odwaga
|
|
Gołąb –
czystość,
niewinność,
pokój
|
|
Lilia –
symbol
czystości,
ale także
łaski
|
|
Palma –
symbol
męczeństwa
Palma daktylowa i liść
palmy należą
do
najstarszych
znanych
ludzkości
symboli
roślinnych.
Palma
daktylowa
była już
symbolem
święta
weselnego
bogów, które
Sumerowie
obchodzili
corocznie w
Nowy Rok.
Grecy
również
uważali
palmę za
symbol
zmartwychwstania.
W kulturze
rzymskiej
liść palmy
jest
symbolem
zwycięstwa,
triumfu i
radości.
Grecka
bogini
zwycięstwa
Nike i
odpowiadająca
jej rzymska
bogini
zwycięstwa
Wiktoria są
często
przedstawiane
jako młoda
kobieta z
wieńcem
zwycięstwa i
gałązką
palmową.
Liść palmowy
trafił do
symboliki
chrześcijańskiej
poprzez
kulturę
rzymską.
Gałąź
palmowa
dość
często
przedstawiano
na
wczesnochrześcijańskich
nagrobkach
jako symbol
zwycięstwa
nad śmiercią
i diabłem.
W ciągu
ostatnich
150 lat
gałązka
palmowa
wróciła do
mody jako
symbol na
naszych
cmentarzach.
|
|
|
Inne
symbole
|
Uścisk dłoni
Uścisk dłoni symbolizuje pożegnanie.
Od czasów starożytnych był
symbolem lojalności i bliskiego związku po śmierci.
|
Wąż
Symbol węża jest bardzo złożony.
Jedną z najsłynniejszych historii biblijnych jest
Upadek Człowieka – Ewa zostaje uwiedziona przez węża, aby zjeść owoc
zakazanego drzewa.
Dlatego symbolizuje diabła lub królestwo umarłych.
Inną interpretacją jest strażnik grobowy. Zapewnia,
że spokój zmarłego nie zostanie zakłócony.
Używane jako symboliczne zwierzęta dla bogiń i
bogów, reprezentują jednocześnie mądrość i życie, płodność i regenerację
lub śmierć i umieranie.
Egipska Księga Umarłych donosi, że węże strzegą
dwunastu bram do podziemi lub że umarli stają się wężami w podziemiach.
Ze względu na swoją skórę wąż jest również uważany
za symbol regeneracji i nieśmiertelności. W epopei Gigamenscha jest to
cios, który kradnie bohaterowi ziele życia wiecznego, które w końcu
odnalazł podczas długich poszukiwań nieśmiertelności.
W mitologii nordyckiej spotykamy dwa węże. Przede
wszystkim Niddhöggr, wężopodobny smok żyjący na drzewie świata Ygdrasil
i dręczący zmarłych. Lepiej znany jest Wąż Midgardu, rozciągający się na
cały świat wąż morski, który zagraża światu germańskiemu.
Jest też jest symbolem
nieśmiertelności, rozpoczęcia nowego życia.
|
Kwiaty maku i makówki
W drugiej połowie XIX wieku modne stało się
przedstawianie kwiatów maku i torebek makowych. Z jednej strony maki
kojarzą się z misteryjnym kultem Demeter w Eleusis, którego
wtajemniczeni mogli liczyć na radosne życie po śmierci. Ponadto maki
uważano za wyrocznię miłości, ponieważ czerwone płatki
można było otworzyć, a stopień miłości determinował siłę huku.
Z drugiej strony zawsze był używany jako środek
znieczulający i nasenny, dlatego też reprezentuje sen śmierci.
Stosowanie maku lekarskiego jako rośliny uprawnej
zostało udokumentowane w Europie Południowej od okresu neolitu. Mak jest
jedną z naszych najstarszych roślin uprawnych. Makówka była symbolem Morfeusza, boga
snów, Nyks, bogini nocy i Tanatosa, boga śmierci. Ta symboliczna moc
maku na sny, sen i śmierć znalazła różnorodny wyraz w
sztukach wizualnych.
|
Bluszcz
Na cmentarzu wiecznie zielony bluszcz
reprezentuje życie wieczne, lojalność i nieśmiertelność.
Bluszcz czerpie tę symboliczną moc ze swojej
ogromnej wytrzymałości. To, co kiedyś przyjął, nie będzie już uwalniane,
nawet po śmierci. Jest często używany do obsadzania grobów.
Uformowane liście bluszczu są liśćmi siatkowymi i
tworzą pentagram. Kształty liści i kwiatów często mają specjalne
znaczenie symboliczne ze względu na ich geometryczne kształty.
Ze
względu na swoją wytrzymałość w zimie bluszcz miał ogromne znaczenie dla
ludów germańskich. Podobno umieszczali swoich zmarłych na pędach
bluszczu, aby symbolizować ich wieczną lojalność wobec zmarłych. Wśród Celtów bluszcz był kojarzony z Cailleach,
boginią zimy i sowy, jako trafny symbol śmierci lub życia po śmierci.
|
|
|
|
|