artyści

Irena Nowakowska-Acedańska

1909–1983
Irena NOWAKOWSKA-ACEDAŃSKA

Artystka-plastyczka, urodzona we Lwowie, uprawiała grafikę warsztatową i użytkową, malarstwo sztalugowe i ścienne, wykonywała wyroby artystyczne z tkaniny, a także projekty witraży. Od 1946 r. mieszkała w Gliwicach.

Irena Acedańska-Nowakowska
Irena Acedańska-Nowakowska

Przyszła na świat w Boże Narodzenie 25 grudnia 1909 we Lwowie. W mieście tym uczęszczała do szkoły powszechnej, a następnie kontynuowała edukację w gimnazjum. W 1927 r. rozpoczęła naukę na Wydziale Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego Państwowej Szkoły Technicznej we Lwowie.

Nauka trwała pięć lat. Przez pierwsze dwa lata program obejmował wszystkie przedmioty, koleje trzy skupiano się na wybranych pod kątem przyszłej pracy w firmach specjalizujących się w produkcji wyrobów szeroko pojętej sztuki użytkowej. Malarstwa i rysunku uczył ją Kazimierz Sichulski, wychowanek krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, uczeń Mehoffera i Wyspiańskiego, który w swoich pracach uwiecznił barwny świat Huculszczyny. Ponadto ukończyła kurs grafiki prowadzony przez Ludwika Tyrowicza, wybitnego rzemieślnika specjalizującego się w grafice użytkowej. W szkole poznała swojego przyszłego męża Zygmunta Acedańskiego.

Po ukończeniu nauki w 1932 r. rozpoczęła pracę w zawodzie, wykonując liczne prace zlecone, jednocześnie doskonaliła warsztat uczestnicząc w plenerach i wystawiając swoje prace na wystawach. Wyspecjalizowała się w utrwalaniu na płótnie i grafikach przede wszystkim architektury: widoków rodzinnego Lwowa, kresowych miasteczek i wsi, zamków, kościołów i cerkwi. Wspólnie z Zygmuntem Acedańskim przygotowała cykl grafik z widokami Żółkwi oraz w 1933 r. zorganizowała wystawę „Żółkiew w sztuce”, która była elementem obchodów 250-lecia wiktorii wiedeńskiej. Ich wspólnym dziełem była również droga krzyżowa dla kościoła w Zimnej Wodzie koło Lwowa. W lipcu 1934 r. wzięli ślub. Irena, zgodnie ze zwyczajem panujących wśród artystek, zachowała nazwisko panieńskie dodając doń nazwisko męża. Zamieszkali na lwowskiej Pohulance w rejonie łyczakowskim. W drugiej połowie lat trzydziestych uczyła rysunku w Żeńskim Gimnazjum Kupieckim we Lwowie. Ponadto projektowała okładki książek, witraże oraz polichromie. Przede wszystkim jednak malowała, w charakterystycznej dla siebie kolorystyce, z przewagą słonecznych, ciepłych barw. Jej mistrzami, do których nawiązywała w swojej twórczości byli Leon Wyczółkowski i Stanisław Noakowski.

Jej dzieła można było zobaczyć zarówno na dużych wernisażach i przeglądach międzynarodowych (m.in. w Wiedniu, Paryżu i Ostrawie), jak i na małych, kameralnych wystawach, jak np. w listopadzie 1968 r. Międzyzakładowym Domu Kultury huty „Zygmunt” i kopalni „Łagiewniki” w Bytomiu.

Dwór w Krzemieńcu, drzeworyt wykonany w 1945 r. w Tarnowie
Dwór w Krzemieńcu, drzeworyt wykonany w 1945 r. w Tarnowie

Na krótko przed wybuchem wojny, w lipcu 1939 r. w lwowskim Pałacu Sztuki wystawiła siedemnaście swoich obrazów w ramach Salonu Letniego zorganizowanego przez lwowskie Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych. Nie opuściła Lwowa w czasie wojny i okupacji. Polityka okupantów, sowieckiego i niemieckiego, ograniczyła, a w wielu przypadkach uniemożliwiła jej dotychczasową działalność zawodową. Pomimo to, wraz z mężem, próbowała utrzymać się ze sztuki. Wydała drukiem m.in. cykl pocztówek z widokami Lwowa.

Podczas drugiej okupacji sowieckiej, w 1944 r. sowiecka policja polityczna NKWD aresztowała jej męża. Wywieziony na Wschód, szczęśliwie wrócił kilkanaście miesięcy później.

W 1945 r. na zawsze opuściła Lwów. Na krótko, wraz z mężem, zatrzymała się w Tarnowie, skąd w 1946 r. przeniosła się do miasta nad Kłodnicą. W Gliwicach Acedańscy zamieszkali przy ul. Powstańców Warszawy, następnie na ul. Ligonia, by ostatecznie osiąść na parterze willi przy ul. Jodłowej. Była aktywnym członkiem gliwicko-zabrzańskiego Oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków.

Mieszkając w Gliwicach nigdy nie porzuciła tematyki lwowsko-kresowej, choć oczywiście siłą rzeczy nie był to już główny nurt jej pracy artystycznej. Widoki Lwowa i kresowych miasteczek wykonywała od wyłącznie dla przyjaciół i znajomych oraz na prywatne zamówienia. W listopadzie 1946 r. brała udział w pierwszej powojennej Wystawie Plastyków Polskich w Katowicach. Akwarele i grafiki jej autorstwa z widokami śląskich miast i zabytków reprodukowano w ówczesnej prasie i czasopismach, m.in. w „Odrze”.

Socrealizm

W okresie stalinizmu, naznaczonym największą ideologizacją i podporządkowaniem polskiej kultury marksistowskiemu paradygmatowi, nie uniknęła udziału w socrealistycznych wystawach, jak np. w wielkim przeglądzie twórczości śląskich plastyków pt. „Praca i pokój” w Katowicach w czerwcu 1950 r.

Pozostała wierna swojej pasji uwieczniania zabytków architektury. W marcu 1963 r. na wystawie pt. „Ziemia Gliwicka w plastyce”. w gliwickim Domu Plastyka na Rynki prezentowała swoje prace przedstawiające różne oblicza gliwickiej Starówki, zamek w Toszku, rynek w Sośnicowicach oraz współczesne widoki miasta. Dwa i pół roku później, w październiku 1965 r., w tym samym miejscu, miała indywidualną wystawie pt. „Architektura zabytkowa w szkicach”.

Jej dzieła można było zobaczyć zarówno na dużych wernisażach i przeglądach międzynarodowych (m.in. w Wiedniu, Paryżu i Ostrawie), jak i na małych, kameralnych wystawach, jak np. w listopadzie 1968 r. Międzyzakładowym Domu Kultury huty „Zygmunt” i kopalni „Łagiewniki” w Bytomiu.

 

Utrwalała na płótnie i papierze impresje z krajowych i zagranicznych wojaży. Niektóre kończyły się tematycznymi wystawami, jak np. w grudniu 1975 r. kiedy w Domu Plastyka na gliwickim Rynku zaprezentowała cykl: „Szkice z podróży: Dolny Śląsk – Rzeszowszczyzna”. Nie uniknęła również popularnej w czasach „propagandy sukcesu” tematyki industrialnej. W 1972 r. brała udział w V Ogólnopolskim Plenerze Przemysłowym, a jej obrazy, dostrzeżone i wyróżnione, znalazły się na wystawie poplenerowej prezentowanej w Muzeum Miejskim w Zabrzu. Przede wszystkim jednak malowała Gliwice i liczne na ziemi gliwickiej zabytkowe kościoły, pałace i zamki. Z bardziej oddalonych miejsc przede wszystkim zabytki Dolnego Śląska, Żywiecczyzny i Śląska Cieszyńskiego.

W listopadzie 1982 r. wraz z mężem obchodziła jubileusz 50-lecia pracy twórczej. Z tej okazji w katowickiej galerii Biura Wystaw Artystycznych otwarto retrospektywną wystawę ich twórczości.

Na początku 1983 r. w wyniku nieszczęśliwego upadku złamała nogę. Uraz wymagał zabiegu chirurgicznego. Operacja udała się, jednak niedługo później pojawiły się powikłania.

Zmarła 14 lutego 1983 r. Jej doczesne szczątki spoczęły na Cmentarzu Lipowym w Gliwicach

Słoneczniki
Słoneczniki

Bogusław Tracz

Przeczytaj także
Przeczytaj także
artysta, rzeźbiarz
Hanns Breitenbach

1890–1945

Duchowni
Johannes Chrząszcz

1857–1928

Prezydent Gliwic
Wincenty Spaltenstein

1888–1958

Duchowni
Antoni Korczok

1891–1941

MULTIMEDIA
publikacje
Skip to content