Pisarz

Horst BIENEK

 1930–1990
Horst BIENEK

Urodzony w Gliwicach niemiecki pisarz, poeta i krytyk literacki. Autor książek, w których uwiecznił miasto swojego dzieciństwa, na stale umieszczając Gliwice w kręgu literatury niemieckiej.

Horst Bienek w lipcu 1986 roku . Źródło: Bayerische Staatsbibliothek München/Timpe
Horst Bienek w lipcu 1986 roku . Źródło: Bayerische Staatsbibliothek München/Timpe

Przyszedł na świat 7 maja 1930 r. w Gliwicach, w wielodzietnej rodzinie. Jego ojciec Hermann Bienek był palaczem na kolei, następnie maszynistą. Matka Valeria z domu Piontek zajmowała się domem. Wrażliwa artystycznie i utalentowana muzycznie, śpiewała w chórze w miejskim teatrze i dorabiała ucząc dzieci gry na fortepianie. Była gorliwą katoliczką. Horst był najmłodszym z jej sześciorga dzieci. Bienkowie zajmowali mieszkanie w budynku przy ówczesnej An der Waldschule (obecnie ul. Horsta Bienka) na Zatorzu, wówczas wchodzącym w skład dzielnicy Petersdorf (Szobiszowice). Hermann i Valeria nie byli zgodnym małżeństwem. Po wybuchu wojny w 1939 r. ojciec otrzymał przeniesienie do Salzgitter w Dolnej Saksonii i do Gliwic już nie powrócił. Kiedy w 1941 r. Valeria zmarła, rolę matki przejęły starsze siostry, które opiekowały się Horstem. Dwóch jego starszych braci wcielono do Wehrmachtu i skierowano na front wschodni. Obydwaj zginęli.

W okresie sowieckiej okupacji miasta, wczesną wiosną 1945 r., piętnastoletni Horst pracował przy demontażu maszyn i urządzeń, które wysyłano transportami do Związku Sowieckiego.

W grudniu 1945 r. opuścił Gliwice, wraz z pozostałymi niemieckimi gliwiczanami, których sukcesywnie wysiedlano z miasta. Na początku 1946 r. dotarł do sowieckiej strefy okupacyjnej. Początkowo trafił do miasta Köthen w Saksonii-Anhalcie. Tam imał się różnych prac dorywczych, z trudem łącząc koniec z końcem. W wolnych chwilach pisał, a owe juwenilia wysyłał do gazet. Został dostrzeżony. Z początkiem 1949 r. w Poczdamie rozpoczął praktykę w redakcji „Die Tagespost” – jednego z sześciu lokalnych dzienników ukazujących w sowieckiej strefie okupacyjnej. Doceniono jego pióro i wysłano go do szkoły w Bad Saarow na specjalny kurs dla młodych literatów. Kiedy w 1950 r. pisarz Martin Gregor-Dellin został w Berlinie Wschodnim przewodniczącym Rady Kulturalnej ds. Działalności Wydawniczej uczynił go swoim asystentem. Z uznaniem spotkały się wczesne liryki Bienka opublikowane w 1951 r. dwumiesięczniku „Sinn und Form” wydawanym przez berlińską Akademię Sztuk Pięknych. Jednocześnie rozpoczął przygodę z teatrem. We wrześniu 1951 r. Bertolt Brecht przyjął go do klasy mistrzowskiej w swoim Berliner Ensemble.

W nocy z 8 na 9 listopada 1951 r. Bienek został aresztowany przez funkcjonariuszy wschodnioniemieckiego Ministerstwo Bezpieczeństwa Państwowego (Stasi). Powodem zatrzymania było, iż jego nazwisko znalazło się wśród kontaktów w notesie Güntera Grella, działacza młodzieżówki komunistycznej i dziennikarza, który na początku 1950 r. został zwerbowany przez wywiad amerykański. Tydzień przed aresztowaniem Bienka Grell został uprowadzony z zachodniego sektora Berlina i osadzony w więzieniu.

W mieszkaniu Bienka dokonano drobiazgowej rewizji, podczas której znaleziono m.in. „niepoprawne politycznie” książki i karykaturę Stalina. Pod zarzutem działalności antypaństwowej i szpiegostwa na rzecz USA został przekazany w ręce sowieckiej tajnej policji MGB. W jego obronie stanęła część zespołu Berliner Ensemble, prosząc Brechta, by ten wstawił się za Bienkiem. Bezskutecznie. Kierownik Berliner Ensemble nie uczynił nic, by pomóc młodszemu koledze.

Bienek osadzony został w sowieckim Centralnym Więzieniu Śledczym przy Lindenstraße w Poczdamie. Przesłuchiwano go najczęściej nocą, wcześniej pozbawiając, bito, głodzono, zmuszano do wielokrotnego powtarzania tych samych wątków z własnego życia. Wszelkie błędy i przejęzyczenia, spowodowane brakiem snu i torturami, protokołowano jako fakty potwierdzające winę, nawet jeśli były to sprawy tak pozornie nieistotne jak pomyłka imion bohaterów czytanych przed laty lektur.

Po brutalnym śledztwie 12 kwietnia 1952 r. sowiecki trybunał wojskowy uznał go winnym „podżegania antysowieckiego” oraz „szpiegostwa na rzecz Stanów Zjednoczonych” i wydał wyrok skazujący na dwadzieścia lat obozu pracy.

Deportowano go do Związku Sowieckiego i osadzono w łagrze (komunistycznym obozie koncentracyjnym) przy kopalni węgla kamiennego w Workucie – syberyjskiej miejscowości położonej za kołem podbiegunowym, między Północnym Uralem a Morzem Arktycznym, gdzie w oparciu o niewolniczą pracę więźniów rozbudowywano przemysł ciężki i wydobywczy. W mieście panowały ekstremalne warunki klimatyczne. Długa ośmiomiesięczna zima z bardzo niskimi temperaturami oraz silnym, lodowatym wiatrem i krótkie, wilgotne lato w połączeniu z katorżniczą, wyczerpującą pracą sprzyjały chorobom i skutkowały wysoką umieralnością więźniów. W tym wypadku młody wiek Bienka był atutem. Kiedy trafił do łagru miał 22 lata.

W niewoli nauczył się języka rosyjskiego. Pomimo zakazu pisania, nie porzucił pasji literackiej. Pisał wiersze, które ukrywał przed strażnikami. Brał udział wielkim buncie więźniów w Workucie latem 1953 roku, po którym przeniesiono go do obozu w Swierdłowsku (obecnie Jekaterynburg) – mieście po wschodniej stronie środkowego Uralu. Tam pracował w brygadach więźniów budujących osiedla mieszkaniowe. W październiku 1955 r., po czterech latach spędzonych w łagrach, został zwolniony na mocy zawartych miesiąc wcześniej porozumień między Związkiem Sowieckim a RFN, które zwarto podczas wizyty w Moskwie kanclerza Konrada Adenauera.

Już po śmierci Bienka, we wrześniu 1994 r. Prokuratur Generalny Federacji Rosyjskiej, po zbadaniu akt jego sprawy, uznał, że został on skazany bezpodstawnie, a cały proces w 1952 r. miał charakter represji politycznej. Horst Bienek został pośmiertnie zrehabilitowany.

Po zwolnieniu z łagru w 1955 r. postanowił nie wracać do NRD. Władze sowieckie przychyliły się do jego prośby. Przez Eisenach w Niemczech Wschodnich, dotarł do Salzgitter w Dolnej Saksonii, gdzie mieszkał jego ojciec. Podobnie jak w dzieciństwie, również i teraz nie potrafił znaleźć z nim wspólnego języka. Tym bardziej, że ojciec ożenił się po raz wtóry, czego Bienek silnie związany emocjonalnie z nieżyjącą matką nie potrafił zaakceptować. Opuścił Salzgitter i wyjechał do Burbach w Nadrenii Północnej-Westfalii, gdzie mieszkała jego siostra Edeltraut.

W latach 1957–1961 pracował m.in. jako redaktor kulturalny w Hessischer Rundfunk – radiowo-telewizyjnej korporacji z siedzibą we Frankfurcie nad Menem. Prawie równocześnie, od 1959 do 1961 r., wspólnie z artystą i krytykiem sztuki Hansem Platschkiem, współredagował magazyn artystyczny „Blätter+Bilder”. W 1961 r. otrzymał posadę redaktora w monachijskim wydawnictwie Deutscher Taschenbuch Verlag (dtv), gdzie odpowiedzialny był m.in. za serię współczesnej literatury niemieckojęzycznej. Od 1965 r. mieszkał w miejscowości Ottobrunn koło Monachium.

Pisał wiersze, eseje, opowiadania, felietony oraz scenariusze filmowe i teatralne. Zajmował się również krytyką literacką, teatralną i artystyczną. W 1968 r. został członkiem zachodnioniemieckiego stowarzyszenia pisarzy Deutsches PEN-Zentrum. W tym samym roku przyjęto go w poczet członków Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych, a dwa lata później do Niemieckiej Akademii Języka i Literatury. Jego twórczość początkowo koncentrowała się na refleksji nad doświadczeniem jednostki w sytuacjach przemocy i opresji ze strony totalitarnego państwa, dążącego do zewnętrznego i wewnętrznego ubezwłasnowolnienia swoich obywateli.

W 1975 r. ukazała się „Pierwsza polka”, rozpoczynająca cykl, na który ostatecznie złożyły się  cztery książki nazywane górnośląską kroniką w czterech powieściach lub gliwicką tetralogią, będące opus magnum Bieńka i jednocześnie oddaniem przezeń hołdu Gliwicom jego dzieciństwa. Kolejne części cykl powstały w ciągu następnych siedmiu lat: „Wrześniowe światło” (1977), „Czas bez dzwonów” (1979), „Ziemia i ogień” (1982). Do czasów spędzonych w rodzinnym mieście nawiązał również w cyklu wierszy opublikowanych w 1976 r. pod znamiennym tytułem „Gliwickie dzieciństwo”. Już po zakończeniu gliwickiej tetralogii, w 1983 r. ukazał się „Opis pewnej prowincji”, będący również poświęcony światu utraconemu przez pisarza wraz z opuszczeniem Gliwic w 1945 roku. Jest również autorem pomniejszych szkiców, w których rekonstruował lata swojego dzieciństwa i wczesnej młodości.

Okres dojrzałego pisarstwa Horsta Bienka zdominowany został przez tematykę górnośląską. W swoich gliwickich powieściach odmalował wyidealizowany obraz regionu, który poprzez tradycję pokojowej koegzystencji ludzi różnych języków i wyznań, miał wyłamywać się ze schematu przesyconego nacjonalizmami XX wieku. Polsko-niemiecka granica, która dzieliła międzywojenny Górny Śląsk i w cieniu której Bienek mieszkał przez pierwsze dziewięć lat życia, jest osią narracji zarówno w jego gliwickiej tetralogii, jak i wydanych drukiem wspomnieniach pisarza.

Nie wszyscy w RFN przyjęli książki Bienka z entuzjazmem. Krytykowano go za pozytywny stosunek do Polski i Polaków oraz zarzucano mu, że w swoich gliwickich powieściach zbyt mało podkreślał tragedię Niemców, którzy po II wojnie światowej zmuszeni byli opuścić rodzinne strony. Dlatego nie był osobą mile widzianą na imprezach organizowanych przez środowiska związane z tzw. wypędzonymi. Pomimo to proza Bienka, poświęcona utraconej ojczyźnie, zyskała w powojennej literaturze niemieckiej podobny status jak twórczość Güntera Grassa, Waltera Kempowskiego czy Johannesa Bobrowskiego. Można powiedzieć, że dzięki Bienkowi Gliwice stały się miastem na stałe obecnym w literaturze niemieckiego obszaru językowego.

Bienek, sam określający się jako człowiek niemiecko-słowiańskiego pogranicza, do śmierci pozostał wierny obrazowi Górnego Śląska, który wykreował w swojej twórczości. W trudnych latach „zimnej wojny” był w RFN orędownikiem i promotorem twórców z Polski, Czechosłowacji i innych krajów znajdujących się pod władzą Kremla.

Z entuzjazmem przyjął solidarnościową rewolucję i z nadzieją spoglądał na przemiany w Polsce, które zapoczątkowały strajki w sierpniu 1980 r. Krytykował wprowadzenie stanu wojennego i wojskowy reżim Jaruzelskiego, co bynajmniej nie było normą w literackich i artystycznych środowiskach ówczesnej Republiki Federalnej. Jednocześnie angażował się w akcje pomocy dla internowanych i prześladowanych działaczy polskich środowisk opozycyjnych.

W maju 1987 r. odwiedził Polskę i po raz pierwszy od chwili opuszczenia Gliwic w grudniu 1945 r. postawił stopę w rodzinnym mieście. Efektem tej podróży była wydana rok później „Podróż w krainę dzieciństwa” oraz zbiór szkiców „Brzozy i wielkie piece. Dzieciństwo na Górnym Śląsku”, który ukazał się w roku śmierci autora.

Był homoseksualistą, czego (wbrew temu co można przeczytać w niektórych jego życiorysach) nigdy nie ukrywał, choć też daleko mu do dzisiejszego obnoszenia się ze swoją seksualnością. W każdym razie o swojej orientacji potrafił mówić bez skrępowania, również w czasach, kiedy homoseksualizm był tematem tabu.

W połowie lat osiemdziesiątych, prawdopodobnie podczas pobytu w USA, zaraził się wirusem HIV, który w bardzo szybkim czasie doprowadził do całkowitego upośledzenia układu odpornościowego. O chorobie wiedział od 1987 r. Leczenie, które od razu podjął niestety nie zahamowało rozwoju choroby.

Krótko przed śmiercią, za namową przyjaciół rozpoczął pracę nad książką o swoich przeżyciach w Workucie. Nie zdążył już jej ukończyć. Jego przyjaciel i wydawca Michael Krüger skompilował napisane fragmenty, opatrzył je posłowiem i wydał drukiem w 2013 r. Książka do tej pory nie ukazała się w języku polskim.

Zmarł 7 grudnia 1990 r. w Monachium. Jego doczesne szczątki spoczęły na cmentarzu parkowym w Ottobrunn. Nagrobek z krzyżem wykonał przyjaciel Bienka rzeźbiarz Fritz König, profesor Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium.

W testamencie swoją spuściznę przekazał Bibliotece im. Gottfrieda Wilhelma Leibniza w Hanowerze , a prawa do twórczości Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Tablica upamiętniająca Horsta Bieńka
Tablica upamiętniająca Horsta Bieńka

Bogusław Tracz

Ilona Copik, Pomiędzy Gliwicami a Gleiwitz. Przestrzeń kulturowa miasta w pisarstwie Horsta Bienka, Katowice 2013.

Louis F. Helbig, Horst Bienek 1930 bis 1990. Leben und Werk als Prozess der Befreiung, München 2000.

Horst Bienek. Ślązak i Europejczyk, red. Grażyna B. Szewczyk, Jan Malicki, Katowice 2011.

Ernst Josef Krzywon, Oberschlesien im Werk Horst Bieneks, „Oberschlesisches Jahrbuch” 1987, Bd. 3. s. 254–277.

Reinhard Laube, Verena Nolte, Horst Bienek. Ein Schriftsteller in den Extremen des 20. Jahrhunderts, Göttingen 2012.

Daniel Pietrek, Ich erschreibe mich selbst. (Autor)Biografisches Schreiben bei Horst Bienek, Dresden 2012.

Czesław Robotycki, Horsta Bienka dom z gazet, „Konteksty” 2010, nr 2–3, s. 60–67.

Marcin Wiatr, Rzecz o ludzkiej granicy. Horsta Bienka penetracje po zakamarkach duszy, „Rocznik Muzeum w Gliwicach” 2007, T. 21. s. 105–130.

Przeczytaj także
Przeczytaj także
Duchowni
Johannes Chrząszcz

1857–1928

Prezydent Gliwic
Wincenty Spaltenstein

1888–1958

Duchowni
Antoni Korczok

1891–1941

artysta, rzeźbiarz
Hanns Breitenbach

1890–1945

artystka plastyczka
Irena Nowakowska-Acedańska

1909–1983

Fotografka
Zofia Rydet

1911–1997

MULTIMEDIA
FILM DOSTĘPNY W SERWISIE VOD.TVP.PL
publikacje
Skip to content